در ادامه برنامه‌های مناسبتی کتابخانه و موزه ملی ملک برای سوگواری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع)، نمایشگاهی با عنوان «طوفان البکاء» در این موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران، دایر شد.

برپایی نمایشگاه «طوفان البکاء» در کتابخانه و موزه ملی ملک

این نمایشگاه با محوریت نمایش منتخبی از تصویرهای وقایع کربلا، برگرفته از کتاب «طوفان البکاء»، در سرسرای طبقه همکف کتابخانه و موزه ملی ملک در پایتخت، برگزار شد. 
همچنین دو نسخه کتاب چاپ سنگی طوفان البکاء، موجود در گنجینه ملک که دربردارنده مجموعه شعرهای مذهبی درباره واقعه کربلا و امام حسین (ع) است، در این نمایشگاه قابل رؤیت است. 
از جمله این آثار می‌توان به نسخه شماره 1507، متعلق به سال 1346 هجری قمری اشاره کرد که در آن چند مجلس تصویر به رقم محسن تاج‌بخش، به‌چشم می‌خورد. 
همچنین می‌توان از نسخه شماره 3479، طوفان البکاء گنجینه ملک که توسط حسن همدانی در سال ۱۳۵۵‎ قمری کتابت شده، نام برد که در آن نیز چند مجلس به رقم حسین قراگوزلو، قابل مشاهده است. 
«طوفانُ البُکاء فی مَقاتِلِ الشُّهَداء»، کتابی فارسی در مصائب اهل بیت پیامبر (ص) به‌ویژه امام حسین (ع) است، بخش کوتاهی از این کتاب به زندگانی مختار و برخی از موضوعات دیگر می‌پردازد. 
از این کتاب در دوره قاجاریه در مراسم تعزیه استفاده می‌شد. در واقع، طوفان البکاء سال‌ها موردتوجه مداحان و ذاکران اهل‌بیت‌ (ع) بوده و از زمان‌نگارش آن (۱۲۵۰ قمری)، تاکنون بارها به چاپ رسیده است، از ویژگی‌های این کتاب، استفاده از زبان ساده و صنایع ادبی همچون براعت استهلال است.
محمدابراهیم بن محمدباقر جوهری‌ هروی، ‌ نویسنده این کتاب نیز ملقب به «افصح‌الشعراء» و از شاعران و مرثیه‌سرایان فارسی‌زبان قرن سیزدهم قمری بوده است.
. گفتنی است، کتابخانه و موزه ملی ملک توسط حاج حسین آقا ملک در سال 1316 شمسی بر حرم مطهر رضوی وقف شده است و در حال حاضر، همه روزه به جز روزهای تعطیل، از ساعت 8:30 تا 16:30، به نشانی «تهران، میدان امام خمینی، خیابان سی تیر، خیابان یارجانی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)»، میزبان فرهنگ‌دوستان است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.